Maksud:
- Istilah berasal dari perkataan Greek.
- Membawa maksud - penderitaan atau rasa kesedihan atau
kepiluan.
- Dari segi kesusasteraan, pathos merupakan unsur yang
meransangkan daya rasa kasihan, kesedihan dan dukacita dalam diri pembaca.
- Menggambarkan sifat-sifat berserah, perihal penderitaan
yang tidak tertanggung, atau kesengsaraan kerana menanggung dukacita yang amat mendalam.
UNSUR PATHOS DALAM SULALATUS SALATIN.
1. Pengorbanan yang terpaksa dilakukan demi keamanan negeri.
Hal ini dapat dilihat dalam kisah Sultan Muzaffar Syah
terpaksa menceraikan isteri kesayangannya Tun Kudu demi menyelesaikan
perbalahan antara Seri Nara Diraja Tun Ali dengan Tun Perak.
Sebagai seorang wanita yang masih muda, Tun Kudu turut
terpaksa menanggung penderitaan diceraikan demi kepentingan keamanan Melaka.
Kemudian berkahwin pula dengan Seri Nara Diraja Tun Ali yang telah tua. Namun
Tun Kudu tidak ada pilihan. Penentuan hidupnya terserah kepada ketentuan kuasa
dipihak lelaki lebih-lebih lagi atas titah sultan.
2.Pembunuhan terhadap orang yang tidak berdosa oleh
pemerintah hanya kerana faktor dendam dan benci dan fitnah.
Ini bermakna tindakan pemerintah yang menjatuhkan hukuman
bunuh terhadap seseorang yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.
Buktinya dapat dilihat dalam peristiwa pembunuhan terhadap
Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir, Tuan Jana Khatib, Tun Besar, Tun Ali
Sandang dan sebagainya yang berpunca daripada rasa dendam dan benci.
Contoh:
a. Pembunuhan terhadap Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir
misalnya berpunca daripada dendam Sultan Mahmud Syah terhadap Tun Mutahir
kerana tidak menunjukkan Tun Fatimah kepada baginda terlebih dulu sebelum
dikahwinkan dengan Tun Ali. Ditambah pula dengan fitnah yang disampaikan oleh
Raja Mendaliar dan Kitul yang memfitnah Bendahara Tun Mutahir ingin merampas
tahta kerajaan Melaka.
Dalam suasana hidup yang tenang, bahagia bersama keluarga,
hidup mewah dan mempunyai kedudukan (diceritakan Bendahara Seri Maharaja
pembesar terkaya di Melaka) tiba-tiba berhadapan dengan malapetaka dan
kemusnahan diri sendiri serta ahli-ahli keluarga tentu sekali penderitaan yang
dirasai tidak tertanggung.
Turut dirasai penderitaan ini ialah Tun Fatimah yang
terpaksa menghadapi kehilangan suami, ayah dan keluarga secara tragis, difitnah
akan menderhaka kepada raja. Kesan kesakitan dan penderitaan Tun Fatimah
diceritakan dalam Sulalatus Salatin bahawaTun Fatimah tidak pernah tersenyum
selama menjadi isteri Sultan Mahmud Syah.
b. Pembunuhan kejam ke atas Tuan Jana Khatib oleh Paduka
Seri Maharaja juga menimbulkan unsur pathos kerana tidak setimpal dengan
kesalahannya menilik batang pinang hingga terbelah dua di hadapan permaisuri
Singapura. Pembunuhan akibat rasa cemburu dan tanpa alasan kukuh ini amat kejam
dan menimbulkan simpati pembaca terhadap watak tersebut.
c. Pembunuhan ke atas anak Sang Rajuna Tapa. – Anak Sang
Rajuna Tapa merupakan gundik kepada Raja Iskandar Syah. Dia telah difitnah dan
dijatuhkan hukuman bunuh secara yang amat kejam dan mengaibkan iaitu disula
dihujung pasar.
d. Pembunuhan Tun Besar gara-gara bermain sepak raga.
e. Pembunuhan Sultan Abu Syahid oleh Raja Rekan. Orang yang
tidak berdosa menjadi mangsa balas dendam dan tamak kuasa.
3. Terkorban kerana menegakkan keadilan dan perbezaan
prinsip:
- Buktinya tergambar dalam episod pertikaman dan pembunuhan Hang Jebat oleh sahabatnya Hang Tuah.
- Kesedihan, kepiluan dan rasa penyesalan yang bukan sahaja dirasai oleh watak-watak tetapi turut dirasai oleh kita sendiri sebagai pembaca ketika mengikuti episod pertikaman antara dua orang sahabat baik iaitu antara Hang Tuah dan Hang Jebat.
- Kita merasa sedih kerana pengorbanan Hang Jebat untuk membela penganiayaan ke atas sahabatnya Hang Tuah yang dihukum bunuh hanya kerana fitnah dan tanpa usul periksa oleh Sultan Mansur Syah akhirnya membawa kecelakaan pada dirinya kerana pada zaman itu tindakan Hang Jebat bertentangan dengan sistem sosial yang menjadi amalan masyarakat Melayu .
- Hal ini terjadi kerana perbezaan prinsip di antara dua sahabat tersebut. Hang Tuah berpegang dan menjunjung prinsip “Pantang Melayu Derhaka kepada raja” sebaliknya Hang Jebat berpegang kepada prinsip “ Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja Disanggah”
- Berpegang kepada prinsip itu Hang Tuah tidak boleh sama sekali bertolak ansur terhadap sesiapa sahaja yang menderhaka kepada rajanya. Sebagai seorang hamba yang setia kepada tuannya, Hang Tuah menepikan rasa persahabatan/persaudaraannya terhadap Hang Jebat. Hang Tuah tetap menurut titah raja. Kesetiaan Hang Tuah tidak berbelah bagi kepada raja Melaka. Sungguhpun Hang Jebat menderhaka kerana membela "kematian" Hang Tuah, namun kesetiaan Hang Tuah tidak ada tandingannya .
4. Rakyat menjadi mangsa kesetiaan kepada pemerintah.
- Kepedihan dan kesakitan yang dirasai oleh rakyat dan hulubalang Singapura akibat tercedera diserang todak berlaku kerana kesetiaan mereka terhadap pemerintah. Titah raja Singapura tidak boleh dibantah. Kisah ini berlaku dalam episod Singapura dilanggar todak
- Titah raja supaya rakyat berkubukan betis (tubuh badan) telah menyebabkan ramai rakyat terkorban dan cedera parah.
- Dalam episod ini juga, berlaku peristiwa tragis yang amat mengusik perasaan belas kasihan serta kepiluan hati apabila mendapati budak cerdik yang telah berjasa menyelamatkan Singapura daripada serangan todak itu tidak diberi penghargaan sewajarnya. Sebaliknya budak cerdik ini telah menjadi korban fitnah akibat perasaan iri hati pembesar-pembesar negeri. Begitu juga seksa keluarga budak cerdik ini menanggung penderitaan kematian anak mereka kerana berjasa kepada negara.
- Budak cerdik ini tidak berdosa belum mengenal pancaroba dunia dihukum bunuh, mati dalam keadaan terseksa benar-benar meninggalkan kesan pada jiwa kita.
5. Penganiayaan dan penafian hak terhadap pewaris tahta juga
merupakan suatu unsur pathos.
- Ini terlihat dalam peristiwa penyingkiran Raja Kassim daripada menaiki tahta Kerajaan Melaka oleh Puteri Rekan. Raja Kassim sepatutnya menaiki tahta selepas kemangkatan Sultan Muhammad Syah, tetapi telah dinafikan haknya oleh Puteri Rekan yang bertindak melantik anaknya Raja Ibrahim sebagai sultan Melaka. Raja Kassim diusir dari istana dan menjadi nelayan di pantai Melaka.
- Peristiwa penyingkiran ini menimbulkan rasa simpati dan belas kasihan khalayak terhadap Raja Kassim.
a really great posting. before baca ni, tak tau pun apa yg dimaksudkan dgn phatos
ReplyDeleteMenarik dan bagus untuk rujukan.
ReplyDeleteMklumat yg brguna tntng phatos👍
ReplyDeleteterima kasih atas maklumat mengenai unsur phatos ini.
ReplyDelete