Tuesday 29 May 2018

UNSUR PENGETAHUAN LAIN BERKAITAN SEJARAH MELAYU


Penulisan teks Sulalatus Salatin ini secara ammnya mengemukan beberapa unsur pengetahuan lain yang berkaitan dengan sejarah Melayu.Apa yang kita selami disini ialah dimana unsur-unsur lain seperti:
unsur keagamaan menceritkan tentang perkaitan dengan agama.Sebagai contohnya cara pengislaman raja Melaka iaitu Sultan Mahmud yang bermimpi dengan Nabi Muhammad S.W.T yang mengajarnya dua kalimah syahadah dan akhirnya Sultan Mahmud masuk islam.

Unsur sejarah.Kita dapat lihat dalam susur galur pertabalan Raja Kecil sebagai Sultan Siak.Apa yang dapat saya rungkaikan disini ialah bahawasanya keturunan yang baik-baik akan diangkat untuk dimartabatkan.Sebagai contohnya,Raja Buang dan Raja Alam.Dalam konteks ini sepatutunya Raja Alam yang menjadi pengganti ayahandanya kerana dia merupakan anak sulung dari isteri pertama,tetapi keturunan belah ibunya Cuma orang biasa berbanding dengan Raja Buang dimana ibunya Tengku Kamariah merupakan nasab keturunannya gehara.

Unsur kemasyarakatan juga jelas terpampang dalam teks Sejarah Melayu ini dimana paza zaman pemerintaha Sultan Alau'd-Din Riayat Syah,baginda turut serta bersama-sama pengikutnya untuk membamteras jenayah yang berlaku di kotanya ketika itu.Selain itu kita juga dapat lihat sifat keprihatinan sultan terhadap kebajikan rakyatnya.

8 comments:

  1. in short, bila baca SS, dpt 3 in 1 knowledges on agama, sejarah as well as kemasyarakatan

    ReplyDelete
  2. Mnjlaskan unsur2 dngn rngkas ttapi pdat

    ReplyDelete
  3. huraian yang pendek tetapi isinya menarik.

    ReplyDelete
  4. Pemahaman tentang unsur amat jelas

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas perkongsiannya

    ReplyDelete
  6. Perkongsian yang sangat menarik, ringkas dan padat, yang penting mudah menghafal

    ReplyDelete
  7. Perkongsian yang bagus dan sangatbberguna. Mudah difahami

    ReplyDelete

PERSOALAN TEKS SULALATUS SALATIN

DEFINISI PERSOALAN. persoalan ialah perkara-perkara kecil dalam sesuatu karya yang ada hubungannya dengan tema.  persoalan biasany...