Tuesday 29 May 2018

PENGARUH TEKS SEJARAH MELAYU YANG LAIN SEPERTI HIKAYAT MELAYU,TUHFAT AL-NAFIS SAN SEBAGAINYA.



Teks Sulalatus Sulatin membawa impak yang besar terhadap penubuhan sejarah-sejarah baharu iaitu Hikayat Melayu,Tuhfat al-Nafis,Hikayat Raja-raja Pasai,Merong Mahawangsa,Hikayat Pahang,Hikayat Patani,Bustan al-Ariffin dan banyak lagi.Apa yang dapat dikonklusikan ialah teks Sulalatus Salatin ini merupakan teks karya yang mengenai kebangkitan,kegemilangan dan juga zaman kejatuhan melayu Melaka pada ketika itu.
Secara jelasnya bahawa teks sejarah Sulalatus Sulatin ini menjadi tonggak utama kepada penubuhan sastera sejarah yang lain.
Sebagai contohnya kita dapat lihat Hikayat Raja-raja Pasai yang dimana pengarangnya ialah  .Teks ini menceritakan tentang keagamaan untuk menceritakan kepada masyarakat tentang pengislaman raja-raja  melayu di Melaka.Contoh yang seterusnya pula kita dapat lihat dalam kepengarangan teks Tuhfat al-Nafis yang ditulis oleh Raja Ali al-Hafi dimana kisah ini diambil rujukannya daripada Sulalats Salatin dan menceritakan lebih terperinci tentang kesultanan Riau-Lingga dan buku ini juga ditulis pada tahun 1885(abad 18-19).
Dalam penubuhan teks-teks lain yang menggunakan Sulalatus Salatin sebagai rujukan akhirnya membuahkan hikayat-hikayat baru.Ini tidak lain tidak bukan ialah untuk merungkaikan jurai-jurai keturunan  raja pada masa itu,membincangkan tentang pembukaan negeri Melaka,sejarah pengislaman yang berlaku di Melaka dan juga kejatuhan empayar Melaka.Kemunculan teks-teks baharu ini diinspirasikan oleh teks Sejarah Melayu dimana teks ini menceritakan tentang susur galur raja-raja Melayu pada dahulukala.Namun begitu,walaupun berlaku perubahan dalam empayar sesebuah kerajaan,tetapi susur galur raja-raja tetap dikekalkan agar dapat menjaga martabat dan daulat raja-raja melayu.

12 comments:

  1. Dengan membaca blog ini, saya mendapat ilmu & pengetahuan baharu mengenai kesusasteraan melayu. Blog sperti ini harus diperbanyakkan supaya kesusasteraan melayu tidak mati ditelan zaman.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsiannya.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsiannya

    ReplyDelete
  4. Ilmu yang bermanfaat .
    #Tolong

    ReplyDelete
  5. Blog yg menarik dan padat dengan maklumat.terima kasih atas perkongsiannya.

    ReplyDelete
  6. Perkongsian yang sangat menarik, ringkas dan padat, yang penting mudah menghafal

    ReplyDelete
  7. Ilmu tentang sejarah melayu yang sangat berguna.

    ReplyDelete

PERSOALAN TEKS SULALATUS SALATIN

DEFINISI PERSOALAN. persoalan ialah perkara-perkara kecil dalam sesuatu karya yang ada hubungannya dengan tema.  persoalan biasany...