Meneliti unsur-unsur kemanusiaan dalam
Sejarah Melayu dapat dilihat daripada sudut;
i. Perbuatan atau tingkah laku.
ii. Kata-kata atau dialog watak.
Kedua-dua sudut di atas biasanya akan melibatkan golongan
raja dan pembesar-pembesar kerana peristiwa atau kisah dalam Sejarah Melayu
adalah bersifat "istana-centrik". Jadi penglibatan golongan raja dan
pembesar jelas dalam urusan pentadbiran negeri serta yang melibatkan peranan
mereka dalam hubungan sesebuah kerajaan. Dengan lain perkataan, penelitian
unsur-unsur kemanusiaan dalam konteks perbincangan di sini akan berkait secara
langsung dengan penglibatan dan peranan golongan istana (raja dan pembesar)
dengan pemerintahnya.
KEMANUSIAAN YANG POSITIF (MENGUTAMAKAN NILAI KEMANUSIAAN)
1. Sejarah Melayu menyebut dengan jelas tentang
beberapa orang raja dan pembesar Melaka yang mentadbir Melaka dengan penuh
sifat-sifat adil dan bijaksana. Mereka mengutamakan tanggungjawab dan amanah
sebagai ketua negara bagi menjamin kehidupan rakyat dalam aman dan damai.
Antara Sultan Melaka yang memiliki sifat adil dan
saksama ialah;
i. Sultan Mansur Syah. Sejarah Melayu menyebut ten tang
sifat baginda sebagai; "terlalu baik parasnya, serta dengan
adilnya lagi murah; seorang pun raja-raja di dalam alam ini tiada sepertinya
pads zaman itu."
ii. Sultan Alauddin Riayat Syah juga terkenal sebagai
seorang Sultan yang adil dan bertanggungjawab. Baginda sanggup menyamar
sebagai rakyat biases bagi mengetahui sendiri tentang kawalan keselamatan yang
dilakukan oleh pembesar-pembesar negeri dengan tujuan
mengatasi masalah kecurian di Melaka.
iii. Raja Kecil Besar juga seorang pemerintah yang digambarkan
sebagai "Terlalu adil baginda pada memelihara segala rakyat lagi
dengan murahnya".
"Sultan Muhammad itu selama di atas kerajaan terlalu
sekali adil baginda memeliharakan segala manusia."
2. Sifat dan kelakuan Berbudi Bahasa juga
merupakan salah satu sifat yang amat mulia.
Bendahara Paduka Tun Perak terkenal sebagai seorang yang
berbudi bahasa tinggi. Walau pun ia mengetahui Hang Tuah memburuk-burukkan peribadinya
kerana enggan menolong Sultan Zainul Abidin di Pasai bagi kali keduanya (kerana
Sultan Pasai itu enggan mengirim "sembah" pada Raja Melaka) tetapi
apabila ditanya oleh Raja Melaka, Bendahara tetap memuji-muji kebaikan
peribadi Hang Tuah sewaktu berada di Pasai. Hang Tuah berasa amat malu dengan
kemuliaan budi Bendahara Paduka Raja. Selepas peristiwa itu Hang Tuah datang
memohon maaf dan sujud di kaki Bendahara. Sekali lagi Bendahara memaafkan Hang
Tuah;
"Maka Laksamana pun datang, lalu meniarap pada kaki
Bendahara. Sembah Laksamana kepada Bendahara, "Sungguhlah Tuanku sedia
asal orang besar-besar penghulu kepada saya sekalian." .
3. Berjasa dan Berbakti : Dalam konteks
pemerintahan feudal raja memilik kuasa mutlak. Rakyat dan pembesar akan memberi
tumpuan dan menumpahkan sepenuh taat setia serta berbakti kepada raja. Sebagai
pembalasan dan rasa penghargaan di atas jasa bakti yang di curahkan, Sultan
akan memberi anugerah atau kurnia sama ada dalam bentuk persalinan,
barang-barang berharga seperti emas, permata atau kurniaan pangkat kebesaran
dan gelaran-gelaran tertentu.
- Jasa
bakti Tun Perak sewaktu angkatan Siam menyerang Melaka. Tun
Perak memegang jawatan sebagai penghulu orang-orang Kelang. Kejayaan Tun
Perak menyekat kemaraan Siam serta serangan Siam hingga menyelamatkan
Melaka tanpa pertumpahan darah telah mendapat pengiktirafan yang tinggi
daripada Sultan Muzaffir Syah. Tun Perak di lantik sebagai Perdana Menteri
dengan gelaran Paduka Raja. Jika mengikut adat dan peraturan Melaka, Tun
Peraklah yang sepatutnya menduduki jawatan sebagai Bendahara Melaka
setelah ayahandanya Bendahara Seri Wak Raja mati (minun racun) tetapi oleh
kerana Seri Nara Diraja sangat berpengaruh (jasanya menaikkan Sultan
Muzaffir Syah di atas takhta) maka jawatan Bendahara dipegang oleh Seri
Nara Diraja Tun Ali.
- Tun
Perak seolah-olah membawa diri ke Kelang dan dilantik sebagai Penghulu
Kelang. Sebagai seorang anak pembesar, darah pembesar tetap mengalir dalam
diri Tun Perak. Kewibawaan beliau sebagai tokoh pemimpin yang berkelibar
tetap terserlah. Beliau tidak pernah "merajuk" dalam
melaksanakan tugas dan berbakti kepada Melaka walaupun ia tersingkir
daripada jawatan yang menjadi "haknya". Ini jelas apabila raja
mengerahkan seluruh pahlawan daripada segenap pelusuk negeri berkumpul di
Melaka bagi menghadapi serangan Siam.
- Jasa bakti Hang Tuah setelah berjaya membunuh Hang Jebat. Hang Tuah adalah seorang panglima yang sangat bedasa. Jasa bakti yang pernah dicurahkan kepada rajanya tidak pernah mengenal erti keperitan. Sungguhpun beliau telah diperlakukan secara tidak adil oleh Sultan Mansur, namun sebagai hamba Melayu yang taat dan berpegang teguh pada konsep "pantang Melayu menderhaka pads rajanya", Hang Tuah tetap berusaha dan melaksanakan segala titah raja. Dia sanggup membunuh sahabat karib yang telah dianggap sebagai saudara sendiri demi berbakti pads rajanya, sungguhpun Hang Jebat menderhaka kerana membela kematiannya. Jasa bakti Hang Tuah mengembalikan maruah Sultan Mansur Syah telah mendapat penghargaan daripada Sultan. Sejarah Melayu mencatatkan;
- Jasa
bakti Tun Telanai dan Menteri Jana Putra serta utusan Melaka yang
pergi ke Siam kerana berhasil menjalinkan hubungan baik antara Melaka dan
Siam mendapat penghargaan Sultan;
"Maka baginda pun terlalu sukacita, serta memberi
persalinan Tun Telanai dan Menteri Jana Putra, dan akan segala utusan Siam
itu."
4. Memberi Nasihat dan Pengajaran : Nasihat
menasihati antara satu dengan yang lain amatlah dituntut dalam mengatur
kehidupan agar tidak tergelincir daripada landasan kemanusiaan yang mumi dan
abadi. Golongan tua biasanya bertindak sebagai penunjuk ajar, memberi
pengajaran kepada yang lebih muda dengan harapan tindakan yang dilakukan tidak
melampaui batas-batas kemanusiaan serta dapat berlaku adil, tidak menimbulkan
masalah atau beban kepada golongan masyarakat di bawahnya. Unsur nasihat dan
pengajaran ke arah kebaikan demi kesejahteraan hidup amat jelas melalui
wasiat-wasiat. Malah jenis wasiat amat kaya dengan unsur nasihat dan
pengajaran.
- Wasiat
Sultan Alauddin Riayat Syah
Wasiat pada pembesar negeri ; Jikalau suatu khilap
bebalnya, sangat-sangat maaf sekalian akan dia, dan tegur ajar, kerana ia lagi
budak."
Wasiat pada Raja Muhammad ; hendaklah banyak‑banyak
ampun mu akan segala hamba sahayamu, dan baik‑baik peliharamu akan dia,jikalau
datang kepadamu dua pekerjaan, yakni pekerjaan Allah dengan pekerjaan
dunia, maka dahulukan olehmu pekerjaan Allah, tinggalkan pekerjaan dunia,
hendaklah engkau sangat-sangat menyerahkan dirimu ke hadrat Allah Taala. Dan
segala anak Melayu, bagaimana besar dosanya, jangan kamu bunch, melainkan
dosanya derhaka; kerana segala Melayu itu tanahmu, Jikalau
kaubunuh ia dengan tiada dosanya,
bahawa kerajaanmu binasa."
bahawa kerajaanmu binasa."
5. Keimanan dan Ketakwaan : Sifat-sifat ini
berkait dengan amalan agama Islam. Dengan mengamalkan sifat ketakwaan manusia
akan hidup lebih sempuma. Dalam Sejarah Melayu, banyak peristiwa-peristiwa yang
berkaitan dengan soal-soal keimanan ini diceritakan terutama dalam episod-episod
seperti ;
- Raja
dan pembesar Melaka menuntut ilmu agama daripada guru-guru agama yang
datang dari Judah. Sultan Mahmud dan Bendahara Seri Maharaja pemah belajar
agama pada Makhdum Sadar Jehan
- Kerajaan
Melaka semasa pemerintahan Sultan Muzaffir Syah telah, melaksanakan
hukuman mengikut Islam iaitu hukuman potong tangan kepada mereka yang melakukan
kesalahan mencuri.
terbaik. . perkongsian yang bermanfaat
ReplyDeletess memang padat dengan ilmu-ilmu kemanusiaan. recommended to read!!
ReplyDeleteilmu yg brmanfaat
ReplyDeleteMklumat yg sngt brmnfaat
ReplyDeleteDijdikn pnduan sbg rujukn mmbuat tugasan
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ini
ReplyDeleteTerima kasih atas infonya
ReplyDeleteSangat bagus dijadikan panduan .
ReplyDelete#SayangiMalaysiaku