Tuesday 29 May 2018

GAYA BAHASA DALAM SULALATUS SALATIN


Definisi 

Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 106) mendefinisikan gaya sebagai cara menulis atau bertutur, cara membuat sesuatu, terutamanya yang menjadi ciri sesuatu zaman atau seseorang. Gaya bahasa pula dilihat berkenaan cara pemakaian bahasa, iaitu pengetahuan tentang pemilihan, penyusunan, penggunaan sesuatu perkataan dan ayat.

1.       Personifikasi.
Personifikasi bermaksud memberikan sifat manusia kepda bukan manusia.
Pengarang menggunakan personifikasi bagi menggambarkan sesuatu perkara yang berkaitan dengan suasana, pemerintah atau raja-raja melayu, pembinaan sesuatu kerajaan, perutusan dari satu pihak kepada pihak yang lain.
Sebagai contoh , “maka bertemulah kedua gajah itu lalu berperang….”

2.       Kata pangkal ayat.
Kata pangkat ayat ialah kata yang hadir pada bahagian awal ayat. Fungsinya adalah untuk menyambung ayat dalam suatu wacana.
Contoh; hatta, maka, syahadan, adapun dan sebagainya.
Dalam Sulalatus Salatin, contoh kata pangkal ayat ialah “hatta musim ke Jawa telah adalah, maka Paduka Seri Pikrama Wira pun menyuruhkan Bendahara mengarang surat akan dikirimkan ke Majapahit….”

3.       Hiperbola
Hiperbola ialah menyatakan sesuatu secara berlebih-lebihan daripada maksud yang sebenarnya.
Contoh hiperbola ialah, “ daripada kebanyakan rakyat berjalan itu segala hutan belantara pun habis menjadi padang, bumi pun bergetar seperti gempa, gunung ganang pun bergerak-gerak, runtuh kemuncaknya. Maka segala bukit yang tinggi-tinggi itu pun habis menjadi rata, segala sungai besar-besar pun menjadi kering, jadi darat”

4 comments:

  1. Prjlasan ttng gya bhasa yg rngkas ttapi mdah difhami

    ReplyDelete
  2. Penggunaan gaya bahasa yang baik.

    ReplyDelete
  3. Saya pon nak cakap gaya bahasa yang menarik jugak lah .

    ReplyDelete

PERSOALAN TEKS SULALATUS SALATIN

DEFINISI PERSOALAN. persoalan ialah perkara-perkara kecil dalam sesuatu karya yang ada hubungannya dengan tema.  persoalan biasany...